آماج ایران ، مجموعه تخصصی کیفیت توان
سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
100٪ پرداخت مطمئن!
جستجو کردن

همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم هنگام حضور بار متغیر در یک مجموعه نیاز به بانک خازنی اتوماتیک یا هوشمند احساس می شود. ساختمان کلی یک سیستم اصلاح ضریب توان هوشمند از اجزا زیر تشکیل شده است:

استفاده از رگولاتور و کنتاکتور ضرورت اجتناب ناپذیر یک تابلو خازن اتوماتیک است. چراکه علیرغم اندک افزایش در هزینه اولیه، در صورت طراحی صحیح می توان از بهبود کیفیت توان اطمینان بیشتری حاصل کرد.

بانک خازنی در چه سطوح ولتاژی مورد استفاده قرار میگیرند؟

سوالی که بارها و بارها پرسیده می شود این است که:

 بهترین سطح ولتاژ برای نصب تابلو خازن چیست؟

 آیا استفاده از خازن در سطوح ولتاژی بالا صحیح است؟ 

واقعیت این است که خازن ها در همه سطوح ولتاژی مورد استفاده قرار میگیرند. در واقع هیچ محدویتی برای طراحی بانک خازن در سطوح ولتاژی مختلف نداریم. همچنین استفاده از خازن علاوه بر بهبود کیفیت توان می تواند موجب بهبود پروفیل ولتاژی شود. با افزایش سطح ولتاژ قطعا هزینه بانک خازنی نیز افزایش می یابد. از جهت دیگر برای مصرف کنندگانی که دارای چندین ترانس و سطوح ولتاژی هستند، استفاده از تابلو خازن در سطح ولتاژ بالادست به صرفه می باشد.

همانطور که میدانیم در سطوح ولتاژ بالا نیز گاها از سیستم اصلاح ضریب توان اتوماتیک استفاده میشود. در حقیقت چنانچه نوسانات بار و تغییرات مصرف بار زیاد باشد حتی در سطح ولتاژ 6KV,11KV,20Kv,33Kv باید از سیستم اصلاح ضریب توان سوییچ شونده استفاده کرد. تنها تفاوت در این حالت تعداد و تعدد پله های تابلو خازن می باشد. معمولاً در این حالت باید ظرفیت پله ها بیشتر و میزان سوییچ پله ها کمتر باشد. در غیر این صورت هزینه ساخت بانک خازنی به قدری بالا خواهدبود که توجیه اقتصادی نخواهد داشت. البته به لحاظ فنی نیز  سوییج  بالای خازن فشار متوسط توصیه نمی شود.

تاثیر بانک خازنی در شمش تابلو برق

نکته ای که در رابطه با نصب بانک خازنی در تابلو های برق بسیار حائز اهمیت است، کاهش مصرف توان موثر با استفاده از آن است. این مسئله موجب میگردد که برخی با توجه به حضور خازن  و کاهش جریان موثر ناشی از آن سایز شمش تابلو را کوچک تر در نظر بگیرند.

میدانیم که جریان موثر مجموع جریان راکتیو و اکتیو است.همچنین حضور خازن باعث تامین جریان راکتیو و کاهش جریان موثر می گردد. اما آیا می توان سایز شمش را بر این اساس کاهش داد؟ 

به لحاظ فنی این کار مورد تایید نیست. چرا که خازن تجهیزی است که ممکن است بنا به علل مختلف و محتمل از مدار خارج شود. در آن صورت مجموعه دچار مشکل خواهد شد. بدین صورت که که افزایش جریان راکتیو باعث گرم شدن تابلو ، افزایش تلفات و .. میگردد. این افزایش دما و تلفات میتواند منجر به آسیب دیدن تجهیزات شود. به زبان ساده تر می توان گفت اگرچه حضور خازن عضو موثری در کاهش جریان موثر است اما در  طراحی حتما باید بدترین شرایط را بررسی و در نظر گرفت.

انواع حفاظت در بانک خازنی

در رابطه با حفاظت تابلو خازنی مهم ترین مسئله سطح ولتاژی می باشد. بدین صورت که در سطح فشار ضعیف استفاده از فیوزهای  فشار ضعیف کفایت میکند. این مهم هنگام صحبت در رابطه با بانک خازن فشار متوسط کمی پیچیده خواهد شد. به عبارتی دیگر عوامل زیادی بر آن تاثیر گذار میشوند. از جمله رایج آن  می توان به نحوه اتصال بانک خازنی اشاره کرد. به عنوان مثال برای اتصالات از نوع ستاره تکی و یا مثلث حفاظت عدم تعادل رایج و منطقی نیست، حال آنکه بهترین نوع حفاظت برای اتصال ستاره دوبل حفاظت عدم تعادل است.

به طور کلی با توجه به پیچیدگی حفاظت در سطح فشار متوسط می توان گفت که میبایست ساختار بانک خازنی متناسب با نوع مصرف و بار مصرف کننده انتخاب بشود. مرحله بعدی انتخاب حفاظت متناسب با سیستم اصلاح ضریب توان و با توجه به نیاز مصرف کننده می باشد.

آیا استفاده از خازن موجب کاهش مصرف برق می شود

سوالی که بسیار متداول است این است که آیا خازن موجب کاهش مصرف برق می شود؟

 در زبان محاوره می توان گفت این مسئله صحیح است اما در واقع  و بر مبنای علمی اینطور نیست. همانطور که میدانیم به صورت کلی توان مصرفی برق توان اکتیو می باشد. در واقع توان راکتیو به عنوان یک عنصر همیشه حاضر بین مصرف کننده و شبکه برق در حال رفت و برگشت است. استفاده از خازن موجب تامین این سطح از توان در سمت مصرف کننده شده و در واقع مانع مصرف آن از سمت شبکه می شود. در نتیجه این موضوع مصرف کننده هزینه کمتری که ناشی از مصرف کمتر توان راکتیو می شود پرداخت خواهد کرد. پس به بیان بهتر می توان گفت استفاده از خازن موجب کاهش هزینه برق مصرفی می گردد.

البته در نظر داشته باشید مصرف کنندگان تک فاز هزینه ای بابت توان راکتیو پرداخت نمی کنند، لذا استفاده از خازن در بخش های سه فاز توجیه اقتصادی دارد.

ما در مجموعه آماج با دارا بودن کادری کاملاً حرفه ای و آزموده مفتخر خواهیم بود چنانچه بتوانیم به عنوان مشاور، تامین کننده و یا در هر مورد از  خدمات کیفیت توان  و یا تامین تجهیزات مربوطه در کنار شما باشیم. 

مشاورین ما در کوتاهترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کرده و بهترین راه حل ها را به صورت تضمینی ارائه خواهند کرد.